Iskola a határon

Ottlik Géza regényének feldolgozását úgy képzelném, hogy egy hónap. Minimum. Részben együtt olvasnánk az órán, megbeszélnénk, a következő fejezetet otthon olvasnák a gimnazisták, így tovább. Négyszáz oldal, ennyit ma már az egyetemisták egy része sem olvas el, másrészt, a diák az elején elveszti a fonalat, nem érti, nem érdekli, kész. Kattint egy linkre. Ha neten keresek zenét, két perc, nem tetszik, kattintok tovább. És tovább. Néha nézek új sztárzenekart, fesztiválozót, hogy képben legyek. Nem bírom végignézni. Unalmas, gyenge. Jó, szokás kérdése. Jószokás.

Egy hónap Ottlik? Több? Mi lesz a többivel, Homérosztól, elvileg Tandoriig, Krasznahorkaiig, gyakorlatilag, ahogy hallom, Radnótiig. Esetleg Varró Dani, ennyi. Hol lesz rá idő? Megmondom. Nem lesz. A felét ki kell hagyni. Nem azért, mert nem jó, van, akit azért (nemrég rakták be a tananyagba), de többnyire nem. Jó, jók. De 4 év. A felét ki. Simán. A többire lenne idő, lehetne emésztgetni, ízlelgetni, értelmezni. Élmény nélkül nem megy. Ez irodalom lenne, nem bemagolandó tananyag. Az irodalom lényegileg nem tananyag, tétel, bizonyítás, oldd meg. Jó, bemagolja, megtanulja, érettségi (ha érti is, ötös), majd soha többet nem olvas. Főleg verset. Mi az? Nincs akció. A storyt keresné, nem azt, ami a story által megjelenik. A valósággal való szembesítést meg amúgy sem szeretjük, de ez más kérdés. Nem más, csak most zárójelezem.

Meg írni. Órán, otthon. Sokféle téma, stílus, forma. Kreatív írás. Hogy legyen nyelve a világ kifejezéséhez, értelmezéséhez. Nyelve saját magához. Legyen lehetősége a szabadságra. A világ bonyolultságához árnyalt nyelvhasználat kell.

Felezés. A történelmet is. Fele ki. Százéves háború, egyebek. A sokoldalúan művelt szocialista embertípus. Alapvető tévedés. Illik tudni, hogy ki volt, mit csinált. Alapvető tévedés. (Illett tudni, ki az a Bach, de nem hallgattak többet Bachot. Tudom, de nem hallgatom.) Google, beüti. De melyik linket? Érteni kellene: hogy működnek a dolgok. Társadalmi folyamatok. Mit jelent a polgár, a demokrácia. Mi a tény. Mennyire más jelentést hozhatunk ki egy történelmi tényből eltérő kontextusokban. Ahogy egy szónak sincs fix jelentése, hanem szóhasználat van. Mit jelent a gáz. Szótári jelentés és nyelvhasználat. A faj Adynál meg ma.

Az állam az oktatással (nem új) szocializálni akar, identitást meghatározni, homogenizálni, hogy könnyebben lehessen szervezni, irányítani. Az önszerveződő társadalom meg legalább kétszáz év. Ötven választási ciklus.