„Nem vagyunk rossz emberek”

Carol

A film két nő szerelmének a története; kapcsolatukat egyértelműen elítéli a kor társadalma. A címszereplő az éppen válófélben lévő Carol, aki a tökéletes finomság, a modor megtestesítője. A nő vergődik a házasságában, férjétől mihamarabb szabadulna, de kislányuk örökre összeköti őket. Therese bolti eladóként dolgozik, Carollal egy üzlet játékrészlegén találkoznak először. Kapcsolatuk egy pulton felejtett kesztyűpárral kezdődik. Egy szerelem kibontakozása mellett a jellegzetes sapkák, kalapok, napszemüvegek és korabeli ruhák, autók, valamint a díszlet aprólékos kidolgozása hű képet fest az ’50-es évek Amerikájáról. by Veres Petra

carol-posterA film nyugodt szemlélődéssel kezdődik, mintha a kamera keresné a főhőseit, majd egy étteremben megtalálja a két nőt, akikről nem tudunk semmit. Egy-egy pillantásuk, érintésük csak később nyer értelmet, illetve értelmeződik át. A cselekmény időfelbontásos szerkezetű, az éttermi jelenet után az előzményeket beszéli el a film. Therese udvarlója, Richard már házasodna, barátnőjével franciaországi utat tervez, de a lány Európa helyett inkább Carollal tart nyugatra – pontos úti cél nélkül. És bár a két nő alig ismeri egymást, két találkozás után Therese gondolkodás nélkül igent mond a vidéki meghívásra. Innentől egy hangulatos road movie-vá alakul a történet.

A film egy lassan kibontakozó szerelmet beszél el. Míg Carol férjével, Therese pedig barátjával távolságtartó, a bizonytalanságuk, tépelődésük nem vonatkozik az új ismeretségükre – az első pillanattól érződik az egymás iránti kölcsönös vonzalom bizonyossága. A kapcsolataikból szabadulni próbáló nők történetét Carol kislányának elhelyezése is bonyolítja, akit anyja nem láthat a tárgyalásig. Az apa a közös szülői felügyelet helyett egyedüli gyámja akar lenni a gyermeknek – erkölcsi záradékra hivatkozva megtagadják a láthatást Caroltól. A két nő utazása sem felhőtlen, hiszen a férj fotóst küld a feleségére, hogy bizonyítékot készítsen és felhasználhassák azt a nő ellen a bíróságon. Carol küzd a láthatásért, a család kedvéért pszichoterapeutához fordul, aki felméri, hogy képes-e gondoskodni a gyermekéről, ezen kívül meg kell szüntetnie kapcsolatát Therese-zel. A nő nem akar harcolni a gyámságért, úgy érzi, az a legjobb a lányának, ha a férjénél marad, egyedül ahhoz ragaszkodik, hogy rendszeresen látogathassa a kislányt.

A két hősnő a nyitójelenetből már ismert étteremben találkozik újra. Ezúttal már az előzmények tudatában látjuk a kezdő képsorokat. Kiderül, hogy Carol eladóként dolgozik, így az érzelmi szakításon kívül anyagilag is függetlenedett volt férjétől. A két nő történetének ismeretében hihető, hogy egy pillantásból értik egymást és tudják, mit gondol, érez a másik. A szavak helyett értelmet nyer egy-egy sokat mondó pillantás, vagy érintés.

Rendezte: Todd Haynes
Főszereplők: Cate Blanchett, Rooney Mara
118 perc, 2015