A leállósávtól a kerékpárútig

Rá se ismerni majd a Sas utcára

A déli városrész egyik jelentős fejlesztéséről kérdeztük Dobi Attila tervezőt

Fotó: Vozáry Róbert

Fotó: Vozáry Róbert

Nem véletlenül nevezte Habis László polgármester a város jelenleg egyik legjelentősebb beruházásának Eger déli városrészének közlekedésfejlesztési projektjét. Az annak részeként megvalósuló Sas utcai felújításokról lakossági fórumot tartott júniusban a városvezetés. A helyiek nem csupán meghallgathatták a tervekről szóló beszámolót, hanem javaslatokat is tehettek azzal kapcsolatban. Így szóba került többek közt a Sas utca és a Kertész utca találkozásánál lévő csomópontban körforgalom kialakítása, az eperfák kivágásának szükségessége, a Sas út déli oldalán végigfutó járda újjáépítése, illetve több gyalogátkelőhely létesítése.

Amikor a Sas utca fejlesztési terveinek számottevő részét készítő Dobi Attilával, a Dobi Via Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk, a nagyszabású beruházás legfontosabb tudnivalói mellett az egriek által felvetett kérdésekre is kitértünk.

– Kezdjük talán azzal, hogy mi tette szükségessé azokat a munkálatokat, amelyeknek a tervezésével Önöket megbízták?

– Azok a fejlesztések – mondja Dobi Attila –, amelyekről most beszélünk, már régebben is szóba kerültek. Ezeket forgalomtechnikai okok épp úgy szükségessé teszik, mint a Sas utca állapota. Utoljára 2003-ban történt itt felújítás, a burkolat az azóta eltelt idő alatt erősen elhasználódott. Emellett az itt húzódó nyílt vízelvezető árokra már nincs is szükség, ezért ennek helyén lehetőség nyílt egy kerékpárút kialakítására. Ez ötlet szintén egyébként már szerepelt a korábbi elképzelések között.

– Mielőtt részletesen átbeszélnénk, hogy milyen elemekből áll a beruházás, talán érdemes azt tisztázni, hogy ténylegesen a Sas utca mely részét érinti a fejlesztés.

– Voltaképp az egészet. Egyrészt megtörténik a Sas utca és a Kertész utca találkozásánál lévő csomópont teljes átépítése, illetve az attól az Eger patak hídjáig terjedő szakasz rendbehozatala, majd pedig a hídtól egészen a Puky Miklós utcáig tartó részt újítjuk fel. Azért bontottam ezt két egységre, mert az utóbbi munkák megtervezését mi végeztük, míg az előző egy debreceni csapat feladata volt.

– Ha a Kertész utca felől haladunk a Sas utcán a város irányába, a Puky Miklós utca már a Sas utcai vasúti átjáró mögött található. Ez azt jelenti, hogy utóbbira is kiterjed a fejlesztés?

– Most nem.  Erre akkor kerülhet sor, amikor a tervbe vett intermodális csomópontot kialakítják.

– Egy kicsit mélyedjünk el a részletekben… Milyen Sas utcát láthatnak majd az egriek a munkálatok befejeztével?

– Nézzünk talán először az út északi, azaz a belvároshoz közelebb eső oldalát… Itt a lakóházak mellett végig új építésű járda lesz. Közvetlenül emellett egy zöldfelület húzódik majd, amit a kerékpárút követ. Ez a jelenlegi nyílt árok vonalán halad. A kerékpárút mellett kap helyet – persze, a szükséges biztonsági térközzel együtt – egy leállósáv, végül pedig maga az út, amely 7 méteresre szélesedik, s amit a lemaratást követően egy 5 centiméteres aszfaltréteggel megerősítenek. Az út másik oldalán ott is épül járda, ahol jelenleg nincs, ezen túl az összes ingatlanhoz lesz majd egy kapubejáró, valamint egy plusz parkolóhely is, gondolva arra, hogy valahol több autó is van. Az út két oldalán ezzel összesen 139 parkolóhely létesül.

– Úgy tudom, a közművek is megújulnak…

– Valóban, hiszen mind a gáz-, mind a vízvezeték átépítése megtörténik. Megjegyzem, a vízvezetéket például egészen a lakóépületekig felújítják. Ami a szennyvízvezetéket illeti, annak az átvizsgálása már megtörtént, s ahol hibát találtak, azt ugyancsak kijavítják.

– A lakossági fórumon szóba került a fakivágás, illetve az esetleges faültetés kérdése. Ezzel kapcsolatban mi az álláspont?

– A Sas utca északi oldalán lévő fák túlnyomó része megmarad, a másik oldalon pedig csakis azokat a fákat távolítják el, amelyek akadályozzák az út szélesítését. Összesen 33 fáról beszélünk. Felvetődött ötletként, hogy a leállósávot is helyenként meg lehetne szakítani, és ezeken a részeken egy-egy fa kaphatna helyet. Bár ez a dolog azért nem ennyire egyszerű – hiszen csak olyan fák jöhetnének szóba, amelyek gyökerei nem okoznak kárt például a burkolatban –, gondolkodni lehet a javaslaton.

– Végül, de nem utolsó sorban: a már említett fórumon többen kevesellték azt a két gyalogátkelőt, ami most a tervekben szerepel…

– Nos, a gyalogátkelőhelyek kialakítását szigorú előírások szabályozzák, vagyis nem lehet azokat akárhová elhelyezni. Függ többek között attól is, hogy a kérdéses részen milyen a gyalogos- illetve autóforgalom aránya. A Sas utca esetében kompromisszumos megoldás született: négy gyalogátkelőt alakítanak ki, amelyből egyelőre kettőt festenek fel. Ha azonban a gyakorlat megköveteli, akkor a másik két helyen már gyorsan megoldható a tényleges kijelölés.

Cikkünk megírásakor még zajlott a beruházáshoz kapcsolódó közbeszerzési eljárás, ezért a fejlesztés elkezdésének, illetve befejezésének pontos dátuma még nem volt ismert. A TV Eger Híradásában azonban folyamatosan beszámol a fejleményekről.