Habis László: „Történelmi léptékű fejlesztés Egerben”

Teljesen megújulhat a Sas út és átépítik az itt található kereszteződést, de előrelépés történt az intermodális csomópont előkészítésével kapcsolatban is. Egyebek mellett erről is beszélt a TV Eger Fogadóóra című műsorában Habis László polgármester.

Fotó: Nemes Róbert

Fotó: Nemes Róbert

– Hol tart most Eger abban a fejlődésben, amelyet négy évvel ezelőtt célul tűztek ki?

– Meggyőződésem, hogy a fejlődés sokkal gyorsabbá, intenzívebbé vált. Ebben nem kis szerep jutott annak, hogy körülbelül három évvel ezelőtt itt járt Orbán Viktor miniszterelnök úr és a megyei jogú városok közül másodikként Egerrel kötötte meg a kormány a Modern Városok Program megállapodását. Emellett tavaly év elején aláírtunk a Miniszterelnökséggel egy egymilliárd forintos infrastruktúra-fejlesztési keretszerződést. Uniós források is rendelkezésünkre állnak, illetve a város a saját erőforrásait is mozgósította a fejlődés érdekében. Az, hogy az idei esztendő költségvetési főösszege megközelítette a negyvenmilliárd forintot és ennek több, mint a fele felhalmozás, beruházás, felújítás, ez jelzi azt, hogy történelmi léptékkel mérve is jelentős fejlődésen megy keresztül a város.

– A Modern Városok Program több pilléren nyugszik. Legfőbb eleme az M25-ös építése. Ez a beruházás hol tart most?

– Több évtizedes várakozás után született meg az a döntés, hogy nem csak közvetlen összeköttetés létesül Eger és az autópálya között, hanem megépül egy minden forgalombiztonsági követelménynek eleget tevő négysávos út, amely elkerüli a lakott területeket. Az egriek hetvenöt százaléka mondta azt egy kérdőíves felmérésnél, hogy ezt a beruházást tartja a legfontosabbnak. Különös jelentősége van ennek a fejlesztésnek mind az itt lakók, mind a város ipara, sőt a turizmus szempontjából is. A tervek szerint ez év végéig az északi szakasz kivitelezése és az átadása is megtörténik, Nagytályáig használatba vehető lesz. További két év múlva megvalósul a teljes beruházás, összesen mintegy hatvanmilliárd forintból.

– Ha egy kicsit távolabb nézünk és elkészül az M25-ös, akkor hosszútávon milyen kézzelfogható gazdasági jelentősége lesz?

– Egyrészt garantáltan rövidebb idő alatt lehet majd eljutni Budapestről Egerbe, illetve fordítva és biztonságosabb is lesz az utazás. Az ipari befektetők számára pedig felértékelődik az egész térség. Nagyon szerencsés, hogy a déli iparterület közvetlen szomszédságában csatlakozik be ez az út, hiszen az egy másik fontos projektünk. Májusban a déli feltáró út vasúti átkelési szakaszai is megépülhetnek. Ugyanakkor a Külsősor útnál északi irányban, a vasút felé is elindul a TOP-os forrásból finanszírozott beruházás. A déli iparterület fejlesztéséhez kaptunk kormányzati forrást, amiből megvalósulhat az elektromos ellátás kiépítése és az infrastruktúra fejlesztése. A vasútnál pedig egy gyalogos, kerékpáros átkelési pont is épül.

– Mekkora területen valósul meg a déli ipari park és mi lesz itt valójában?

– Egyrészt zajlik egy, a város történetében egyedülálló méretű ipari csarnoképítés. Áprilisban elkezdődik a gépek telepítése és elindul a próbaüzem. A magánberuházó és a kormány megállapodása révén egy több milliárd forintos munkahelyteremtési program valósul meg.
A következő két évben közel nyolcszáz új munkahely létesülhet egy több, mint tízhektáros területen, de a közeljövőben újabb tíz hektár hasznosítása kezdődhet el. Ezáltal a déli iparterület gazdasági szerepe rendkívüli módon felértékelődik.

– Aki Egerre gondol, annak mindenképpen eszébe jut az Egri csillagok és a vár. Ez utóbbi is kiemelt fejlődésen ment keresztül az elmúlt évek során és további fontos beruházások várhatók a Modern Városok Program részeként.

– A várrekonstrukció több pilléren nyugszik. A Nemzeti Kastély és Vár Program keretében mintegy kilencszáz millió forint értékű kivitelezési munkát hirdettünk meg, de néhány tízmillió forint erejéig a város is szerepet vállal a finanszírozásban. Ebből az összegből valósul meg a Tinódi téren a térvilágítás megújítása, valamint a déli főbejárat burkolatcseréje. Épül egy új fogadóépület és megtörténhet a Varkoch-kapubástya visszaépítése. A Zászló dombbal kapcsolatban is komoly terveink vannak, ugyanakkor reméljük, hogy jut pénz az úgynevezett Cipóosztó ház rekonstrukciójára is. Ezek a fejlesztések elsősorban turisztikai szempontból jelentősek. (A Modern Városok Programnak köszönhetően rendelkezésünkre áll az a több, mint négy és fél milliárd forint, amely a beruházások folytatásának garanciája. A miniszterelnök úr látogatásakor abban állapodtunk meg, hogy a tanulmánytervek elkészültével bemutatjuk az eddig elvégzett munka eredményét. Ebbe már beletartozik a Provizori palota újjáépítése, a gótikus palota teljes rekonstrukciója és akadálymentesítése, illetve az északi bástyarendszer rendbetétele.

180319_RK_Fogadoora_Habis.avi_snapshot_00.49_[2018.03.19_13.41.43]– Eger életében kiemelkedő szerep jut a sportnak is. Ezzel kapcsolatban is komoly beruházás várható.

– A Nemzeti Úszó és Vízilabda Központ építése részeként már a nyáron átadhatjuk a sportolóknak a megújult Bárány uszodát, amely teljes mértékben az utánpótlásnevelés szolgálatába áll. Ez összességében egy több mint kétmilliárd forintos beruházás. A közeljövőben elindulhat a vizes centrumot kiszolgáló parkolóház közbeszerzési eljárása is. Ugyanakkor újabb fázisához érkezett egy szálloda és úszóközpont tervezése, s a Nemzeti Úszó és Vízilabda Központ úgy válik teljessé, hogy a Bitskey Uszodát egy fűtött folyosóval összekötjük a Báránnyal és a később ugyanitt megépülő, 10 pályás, új uszodával. Mindez együtt egy egyedülálló egységet alkot majd, egy helyen biztosítva az edzőtáborok és versenyek résztvevői számára a vízi- és szárazföldi edzést és a szálláslehetőséget is.

– Hol tart az intermodális csomópont megvalósítása?

– Zajlik a részletes megvalósíthatósági tanulmány felülvizsgálata. A projekt előkészítésének, tervezésének teljes költségvetése eléri a több száz millió forintot. De fontosak a kapcsolódó beruházások is. A TOP-os forrásainkat a kormány megemelte. A következő hetekben a Sas út rekonstrukció közbeszerzési eljárását is meg tudjuk indítani. A fejlődésből nem marad ki a belváros sem, hiszen a korábban megkezdett programot szeretnénk folytatni. Például a volt Tiszti Klub épülete a teljes felújítást követően kulturális közösségi célt szolgál majd.

– A fejlesztések hátterében komoly előkészítő munka áll. Mind a város, mind pedig az országgyűlési képviselő aktívan lobbizik a kormányzatnál azért, hogy ezek tervek megvalósulhassanak.

– Valóban, ebben a munkában komoly érdeme van Nyitrai Zsoltnak, Eger és térsége országgyűlési képviselőjének, aki koordinálja a megyei fejlesztéseket. Rendszeresen egyeztetünk a fejlesztésekről és meghatározzuk azokat a pontokat, amelyekben kormányzati segítségre van szükség. Egy ilyen fajta, szervezett lobbiháttér nélkül sokkal nehezebb lenne a terveink megvalósítása.

– Az önkormányzatnál – mondhatjuk – mára komoly hagyománnyá vált, hogy a döntések előkészítésébe bevonják a civil szervezeteket is. Miben nyújthatnak ők segítséget?

– A civilek ott vannak a döntések előkészítésében és a városi stratégiáinkat is véleményezik előzetesen. Egy futó, uniós projektünk a Felsőváros közösségi életét támogatja, s ebben igen erőteljes a civil részvétel. Hasonló a Szala városrész rehabilitációját szolgáló programunk folytatása is. Emellett léteznek olyan városi közszolgáltatások, amelyeknél civil jellegű szerveződéssel kötöttünk megállapodást a munka elvégzésére. Számítunk és építünk rájuk a jövőben is.