Téridőn átívelő szerelem

Hurok

A főhős, Ádám törvénytelen üzletbe keveredett, gyógyszereket csempészik külföldre, ráadásul magának akarja a szállítmányt – kijátszva ezzel megbízóját, Dezsőt. Anna szeretné, ha barátjával, Ádámmal felhagynának eddigi életükkel, és kizárólag közös jövőjükre koncentrálnának. Dezsőnek mindketten az útjában állnak – átvitt értelemben és valójában is, Annát el is gázolja autójával. Ezzel akár „ki is írhatná” a lányt a történetből, ám Ádám számára megismétlődnek az események, így lehetősége nyílik megmentenie szerelmét vagy felszívódnia a zsákmánnyal. by Veres Petra

hurok Az időutazás régóta foglalkoztatja a filmes szakmát, az idő- és térbeli ugrásokat sokan feldolgozták már. A klasszikus időgépes kalandozás (Vissza a jövőbe, Az időgép) mellett gyakori, hogy a hős megreked egy időintervallumban, és ugyanazon a napján kénytelen sokadszorra is átrágnia magát (Idétlen időkig). A filmek történetéből gyakran kirajzolódnak az utazások hátterében meghúzódó indokok, például, hogy a főszereplő külső hatás miatt utazik az időben (A holnap határa), de ez lehet akár örökletes is (Időről időre). Madarász Isti Hurok című filmjében azonban rejtély övezi az időugrások okait.

Bár az utazásokra Ádám saját maga számára sem tud magyarázattal szolgálni, a főhős célul tűzi ki barátnője, Anna megmentését. Miközben szerelme halálát próbálja megakadályozni, más-más pontokon kapcsolódik be újra a történésekbe. És bár úgy tűnik egy-egy problémán sikerül átvergődnie, a múlt megváltoztatásával újabbakkal kell szembesülnie vagy épp ugyanazokba a némiképp módosult szituációkba kerül. Hiába éli újra a tragédiához vezető eseményeket, a beavatkozásaival azok folyamatosan változnak. A főhős küldetéstudata és a különböző döntései utáni képlékennyé vált cselekmény is ismerős témája a műfajnak (Időhurok). A lánymentés mellett Ádámnak menekülnie is kell, hiszen Dezső „vadászik rá” közös illegális üzletük miatt.

Ádám saját énjével való találkozása – filmes elődeivel szemben –, nem vezet a téridő, vagy saját elméjének megbomlásához, sőt eleinte az életükön és céljaikon osztozkodás gondolata is felmerül a hősben/hősökben. Az alapvetően eltérő törekvések azonban felvetik a kérdést, hogy valóban azonos lehet-e a két férfi, ha ennyire mást akarnak, és külön utakon járnak.

95 perc, 2016
rendezte: Madarász Isti
főszerepben: Száraz Dénes, Martinovics Dorina, Anger Zsolt, Hegedűs D. Géza